• Magazyn
  • Ceremonia
  • Ślub kościelny konkordatowy – na co zwrócić uwagę, formalności i porady

Ślub kościelny konkordatowy – na co zwrócić uwagę, formalności i porady

Ślub to niezwykle ważne wydarzenie w życiu zakochanych. Zawarcie związku małżeńskiego to przypieczętowanie naszej miłości, wierności i łączącego nas uczucia.

Ślub kościelny konkordatowy – na co zwrócić uwagę, formalności i porady
Bubicz Foto
  • Ślub kościelny
  • Rada
  • Polska

Ślub to niezwykle ważne wydarzenie w życiu zakochanych. Zawarcie związku małżeńskiego to przypieczętowanie naszej miłości, wierności i łączącego nas uczucia. Pragniemy by ten dzień był jedyny w swoim rodzaju. Na kilka miesięcy wcześniej rozpoczynamy przedślubne przygotowania, by mieć pewność, że wszystko będzie dokładnie tak, jak sobie wymarzyliśmy.

Publikacja

Przedślubne przygotowania to jednak często wiele znaków zapytania, niepewności. Ilość rzeczy do wykonania nas przytłacza, a my nie wiemy od czego zacząć. Dlatego dziś przychodzimy z kompendium wiedzy, formalności i porad, jakie powinniście znać przed przystąpieniem do ślubu kościelnego konkordatowego. 

 

Ślub kościelny konkordatowy, czyli jaki?

 

W kościele możemy zawrzeć dwa rodzaje sakramentów małżeństwa. Pierwszy to ślub kościelny, który jest jedynie ceremonią kościelną. Ma dużą wartość dla wszystkich religijnych osób, jednakże w Polsce nie jest ważny w świetle prawa. Sama procedura zawarcia ślubu kościelnego wygląda niemalże identycznie, jak przy ślubie konkordatowym. Różnica polega na tym, że to Para Młoda przed ślubem załatwia wszystkie formalności, a w dniu ślubu stawia się jedynie w kościele. 

Ślub kościelny konkordatowy natomiast to tak zwane „dwa w jednym”. Jest to jednocześnie ceremonia kościelna i zawarcie związku małżeńskiego w kontekście prawnym. Ślub kościelny konkordatowy obowiązuje w Polsce od 1998 roku i mogą go wziąć osoby wyznania rzymskokatolickiego. W naszym kraju niemalże wszystkie śluby odbywające się w kościele są ślubami kościelnymi konkordatowymi. To ksiądz po zakończonej uroczystości przekazuje podpisane przez nas dokumenty do odpowiednich instytucji, dzięki czemu nasza ceremonia ma wymiar prawny. 

 

zapisz
Bubicz Foto

 

Ślub kościelny konkordatowy – jakie wymagania należy spełniać?

Aby wziąć ślub kościelny konkordatowy musimy spełniać dokładnie te same wymagania, jak w przypadku ślubu cywilnego:

  • ukończone 18 lat (wyjątek stanowi kobieta, która ukończyła 16 lat i może wyjść za mąż za zgodą sądu)
  • nie można być w innym związku małżeńskim
  • nie można być spokrewnionym, bądź spowinowaconym w linii prostej (np. ojciec – córka, synowa – teść), nie można być rodzeństwem
  • nie można być ze sobą w stosunku przysposobienia (osoba adoptująca i adoptowana)

 

Ponadto podczas wizyty w kancelarii parafii należy dostarczyć:

  • świadectwo bierzmowania narzeczonych (otrzymacie je w swoich kancelariach parafialnych)
  • świadectwo chrztu narzeczonych (otrzymacie je w swoich kancelariach parafialnych)
  • zaświadczenie o uczestnictwie i ukończeniu kursu przedmałżeńskiego i spotkań w poradni rodzinnej

 

Ślub kościelny konkordatowy – jakie są formalności?

 

Ślub kościelny konkordatowy wymaga od nas większej ilości przygotowań, niż przykładowo ślub cywilny. Pierwszy krok w przygotowaniach to wizyta w kancelarii parafii, w której ma odbyć się ceremonia. Najbezpieczniejszym okresem na wizytę będzie półroczne wyprzedzenie od zaplanowanej daty wesela.

Podczas wizyty ksiądz zada nam kilka pytań – o  naszą wiarę, dlaczego zdecydowaliśmy się akurat na tę parafię, a także czy przed ślubem mieszkamy razem. Na spotkaniu ustalamy datę ślubu i spisujemy listę dokumentów, które musimy dostarczyć do kancelarii. Jeśli postanawiamy się pobrać w parafii jednego z narzeczonych – wówczas tylko ta osoba, której parafia znajduje się w innym miejscu, ma za zadanie dostarczyć odpowiednie dokumenty. Jeśli natomiast wybraliśmy parafię, która nie jest rodzinną parafią żadnego z nas – wówczas obydwoje będziemy musieli dostarczyć odpowiednie dokumenty. 

 

Ślub kościelny konkordatowy – jakie dokumenty musimy dostarczyć i jakie są nasze obowiązki?

 

Etapem pierwszym jest wizyta w kancelarii parafialnej. Podczas wizyty w parafii otrzymacie listę dokumentów, które należy dostarczyć. Będzie to świadectwo bierzmowania narzeczonych oraz świadectwo chrztu narzeczonych. Oba dokumenty otrzymacie w swoich parafialnych kancelariach (dokumenty są ważne 3 miesiące).

Podczas wizyty ksiądz, czy też urzędnik kościelny na podstawie przedstawionych dokumentów sporządzi protokół przedślubny oraz rozpisze zapowiedzi przedślubne. Zapowiedzi będą wygłaszane przez dwa tygodnie zarówno w parafii Panny Młodej, jak i w parafii Pana Młodego. To do Was należy obowiązek poinformowania swoich parafii o planowanym ślubie i prośba o wygłoszenie zapowiedzi. Po zakończeniu zapowiedzi będziecie potrzebować potwierdzenie z kancelarii Waszej parafii o odbytych zapowiedziach. 

Co więcej podczas spotkania w kancelarii parafii, w której zamierzacie się pobrać otrzymacie instrukcję, gdzie należy dokonać nauk przedmałżeńskich i spotkań w poradni rodzinnej. Najczęściej  parafie współpracują z konkretnymi ośrodkami poradni rodzinnej, a kurs przedmałżeński zwykle odbywa się w salce kościelnej. Dzięki temu dokładnie wiecie, kiedy i w jakich godzinach musicie być obecni. Po zakończonych naukach przedmałżeńskich i spotkaniach w poradni rodzinnej dostarczacie do parafii podpisane listy obecności. 

Na kilka tygodni przed ślubem otrzymacie od księdza specjalną kartkę, z którą musicie się udać do przedślubnej spowiedzi. Narzeczeni, którzy mieszkają ze sobą przed ślubem odbywają tylko jedną spowiedź, Pary Młode które mieszkają osobno – odbywają dwie spowiedzi przedślubne.

 

Drugim etapem jest zgłoszenie się do Urzędu Stanu Cywilnego. Trzeba to zrobić na mniej, niż 3 miesiące przed ślubem. Podczas spotkania należy mieć ze sobą:

  • dowody osobiste
  • skrócone odpisy aktów urodzenia
  • wdowiec/wdowa musi przynieść akt zgonu współmałżonka

 

W USC odpowiecie na kilka formalnych pytań, a jedyne co musicie ustalić przed wizytą, to jakie nazwisko po ślubie przyjmie zarówno Panna Młoda, jak i przyszłe dzieci. Na podstawie udzielonego wywiadu USC wydaje zaświadczenie o braku przeciwskazań do zawarcia związku małżeńskiego. Zaświadczenie te jest ważne 3 miesiące, więc ślub musi się odbyć w tym okresie. 

 

 

Trzecim etapem jest ponowne zgłoszenie się do kancelarii parafialnej celem przedłożenia dokumentów:

  • zaświadczenie o braku okoliczności wykluczających zawarcie małżeństwa (dokument z USC)
  • zaświadczenie o uczestnictwie i ukończeniu kursu przedmałżeńskiego
  • zaświadczenie o wizycie w poradni rodzinnej
  • potwierdzenie o odczytaniu zapowiedzi w parafiach narzeczonych

 

Tuż przed ślubem przychodzi czas na etap czwarty, kiedy ponownie musicie pojawić się w kancelarii parafialnej. Tym razem z:

  • zaświadczenie o odbytych spowiedziach przedślubnych
  • w dniu ślubu podpiszecie zgodę na skutki cywilno-prawne małżeństwa konkordatowego; stosowne dokumenty podpisują także świadkowie oraz duchowny

 

Etap piąty to formalności po ślubie, podczas których w terminie 5 dni Kościół ma obowiązek przesłać do USC komplet dokumentów. USC wówczas sporządza akt małżeństwa. Po średnio dwóch tygodniach od zawarcia związku małżeńskiego dokumenty skróconego aktu małżeństwa możecie odebrać (za dodatkową opłatą) w USC.

Skontaktuj się z firmą, o której mowa w tym artykule.

Dwór Hubertus Sale weselne
Publikacja

Nie chcesz przegapić najnowszych newsów o trendach ślubnych?

Zapisz się do naszego newslettera

Skomentuj artykuł

Lista ślubna Zankyou! Odbierz 100% swoich prezentów w gotówce!